Job de Wit

«
»

videoclip

Embed with… Lykke Li

01.28.11 | Reageren?

Een man op de vlucht. Waarvoor? Voor een vrouw, zo wordt duidelijk. “I follow you, deep sea, river” zingt de Zweedse Lykke Li in wat een romantisch liedje lijkt te zijn à la “River Deep, Mountain High” en “Ain’t No Mountain High Enough“. Maar regisseur Tarik Saleh cast de zangeres als een stalker, een zwarte weduwe zelfs, een geobsedeerde vrouw waar elke Echte Man – vrije vogel, nietwaar – als vanzelfsprekend accuut bij vandaan rent. Kom maar door met je ongeëmancipeerde clichés over man/vrouw-verhoudingen, Tarik. Denk je. En: really, Lykke Li?

Maar de diepe zee en de overstromende rivier waar ze in “I Follow Rivers” over zingt zijn geen obstakels om te overwinnen om maar bij haar liefje te zijn. Ze zíjn de persoon waar het nummer over gaat. De man in de clip is, zo wordt duidelijk, ook niet op de vlucht voor Lykke Li. Hij is blij als ze hem eindelijk heeft ingehaald. Hij mag eindelijk instorten. Ja, dit is ook een pre-feministisch cliché, dat van de vriendin-als-moeder die manlief-die-het-zo-zwaar-heeft mag komen redden, en daar het liefst nog wat grootmoedige opofferingen voor doet (blote voeten in de sneeuw). Daar staat een ontroerende performance van acteur Fares Fares tegenover, een intieme liefdesscène in de sneeuw en een heel opmerkelijke blik in de lens van de zangeres, waarvan ik niet goed weet wat ik er van denken moet.

Tags: , , , , , , ,

Plaats uw reactie

Wees aardig. Hou het schoon. Stay on topic. En geen spam natuurlijk.


«
»